11/02/2009

med fri fantasi & en nypa salt.



Jag skulle vilja påstå att mitt jobb är otroligt främjande för min egen fantasi. Att sitta kassan och lyssna på andras samtal
och försöka klura ut ett mönster, en röd tråd, i matvarorna de lägger upp på bandet är mycket roande enligt mig. Genom
att se vilken typ av mat de köper kan man gissa sig till ganska mycket roligt - fantisera om hur de är som personer, vad
de ska laga till middag (även om de bara köper ett paket korv, hundmat och aprikosmarmelad), vad de ska hitta på i
helgen, vart de är på väg... Fördomar kanske det också kallas, men när jag sitter där och funderar får det tiden
att gå och det ger mig samtidigt energi till att vara lika glad och hurtig mot varje kund som kommer.

Ett litet exempel kanske behövs förresten? Varorna som kommer rullande på bandet är Stafva Vit (en dyr och exklusiv ost),
sharonfrukter (eller dylika exotiska frukter), English Biscuits och två Pigall (eller Skotte). Jag behöver knappt titta upp
från det bandet, jag "vet" vilken kategori jag kan placera kunderna i. Två förslag:

1. Man och kvinna i 50/6o-årsåldern. Bor i någon större stad på fastlandet och arbetar antagligen inom kommunen,
relativt välbetalda. De är bara här över en "weekend" och njuter av ledighet, god mat och att deras barn är för stora för
att följa med hit till deras IKEA-lantliga stuga på Sudret. Nu är de på väg till Systemet för att köpa ett gott vin till
kvällen framför brasan och På Spåret. De gillar att promenera i alla väder och har därför båda ordentliga vind- och
vattentäta Didriksson-jackor. De är oftast trevliga mot mig och gör mig glad.

2. Två tanter, pensionärer, från Stockholm. De har känt varandra sedan tiden på Läroverket. De älskar god mat, kulturella
besök, trevliga ungdomar och att vara lite "wild and crazy" då och då. Nästa vecka ska de faktiskt våga sig iväg på
Ladies Night. Vad de dock, trist nog, inte har kollat upp är att Mikael Nyqvist faktiskt inte är med i årets upplaga av
showen... Nu ska de till Hassela Vävars eller Bullboden för en fika, sedan bär det av hemåt för att sätta igång med
potatisgratängen med chévre - ett recept de snappade upp i det senaste programmet av Tinas Cookalong.
Tanterna gör mig alltid lika glad!

Som sagt, med en nypa salt. Tack och adjö!

3 kommentarer:

elins sa...

Haha har också jobbat i kassan, på Ica dock men anyway. Känner igen tankegångarna väl! :)

Rebecka sa...

Klockrent! Alltså skulle du och jag passa ganska bra in på 2.an...Ladys Night. Vi gjorde en sån här övning på svenskan igår, väldigt roligt. Man har såå många fördomar om folk alltså...omedvetet. See ya!

Märta sa...

Elin: Ja, eller hur?? Sjukt kul! :)
Rebecka: Jag tänkte på det när jag skrev det, att det kommer att vara du och jag och sisådär 40 år haha!