5/13/2010

min ö


Bilder från lördagens grillkväll.

Jag har avnjutit årets första promenad i regn med sommardoft. På lunchrasten idag gick jag en liten tur och plötsligt så kände jag den där underbara doften av ljumt regn som träffar uppvärmd asfalt, en mjuk doft som känns så himla trygg på något sätt. Turisterna har också börjat invadera ön (vilket är positivt). Överallt skymtade jag medelålderspar med sina kameror och Visby-kartor i högsta hugg, alla med fridfulla lycksaliga leende på läpparna. Ibland, eller ganska ofta faktiskt, önskar jag att jag skulle få se Gotland med "färska" ögon någon gång. Man blir så hemmablind och förstår ofta inte vad folk ser hos den här tråk-ön. Jag ser bara felen, den isolerande effekten den har på oss och alla inbitna bittra gotlänningar som hatar förändringar. Faktum är att när våren och sommaren kommer smygande med sin grönska och sina varma vindar så ändras allt det där negativa till ett härligt rus, jag ser allt som i ett nytt skimmer. Jag vill bara åka runt på ön och uppleva allt den har att erbjuda, för det finns verkligen mycket. Kom hit allihop bara och se!

1 kommentar:

hedvigdanneholm sa...

Det är egentligen helt sjukt hur man på några veckor kan gå från rent aphat till att älska en plats så mycket som man kan älska Gotland :O