2/13/2012

Varning för gottgottgott!



Hej! Nyss hemkommen från en långhelg på Gotland som var jätteskön med riktigt vinterväder (kallt och massa snö) och mys med familj och släkt. Bilder från helgen kommer, men tänkte starta med födelsedagstårtan jag bakade till släkten när de kom och firade mig i lördags. Alltså. Är ni sötsaksälskare ska ni ta er en titt på det här receptet. En halvfrusen glasstårta med maränger och Nutella som äts med syrliga bär, tex. hallon. Jag är inte helt säker på vart receptet kommer ifrån från början, men jag har i alla fall hittat det på bloggfamiljen.se. Så, here wo go. Jag råder er till att testa detta någon gång i livet.


Semifreddo med Nutella ca 10 pers.

2 marängbottnar (eller 1 påse maränger)
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (400g)

Skilj gulorna från vitorna och lägg i två olika skålar. Se till att skålar och vispar är helt rena. 
Vispa äggvitorna och 1 msk socker till ett hårt skum (som när du vispar maräng) och vispa i den andra skålen gulorna luftiga med 1 msk socker. Vispa grädden. 
Lägg en marängbotten i en form med löstagbar kant och krossa den andra. 
Vänd försiktigt ihop de två äggblandningarna med grädden och sist i med den krossade marängen.
Ringla ner Nutellan i blandningen och vänd försiktigt om så att smeten blir "randig". Om Nutellan är för fast för att ringla med, värm den lite snabbt i micron.
Häll upp smeten i formen ända upp till kanten och ställ i frysen i minst 4 timmar, gärna över natten. Ta fram tårtan 15-30 minuter innan den ska ätas och servera med bär. 

Inga kommentarer: