12/15/2010

she's got you high

Nu är alla mina julkort i stort sett klara och redo att skickas, några av er kanske redan har fått ett i lådan. Ah, pyssla är såå kul! Jag vill nog inte bli konditor i alla fall...jag vill nog bli pysslerska istället!

För er som är sugna på att göra chokladbräck med polkagrisar till julen, så kommer receptet här. Det kommer i sin tur från systrarna Eisenmans fina bok "Vinterns Söta", som jag för övrigt önskar mig i julklapp.

Ingredienser:
200g mörk choklad
1+1 tsk matolja
250g vit choklad
½ dl polkagrisar

Gör så här:
Klä en plåt med aluminiumfolie.
Smält den mörka chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tsk olja och rör om.
Häll ut den smälta chokladen på plåten och vicka/bred ut den till ett ca 3 mm tjockt lager.
Ställ in chokladen i kylen och låt stelna. Krossa polkagrisarna i en mortel under tiden.
Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tsk olja och rör om.
Häll den smälta chokladen ovanpå den mörka chokladen och vicka/bred ut den så att den täcker.
Strö över de krossade polkagrisarna och ställ in plåten i kylen igen så att chokladen stelnar. Bryt sedan chokladen i bitar.

Lycka till!

Inga kommentarer: